Subaru Forester, dane techniczne, ciekawostki, galeria, wszystko o Foresterze

 

Historia modelu

Początki Forestera Pierwszym sygnałem świadczącym o tym, iż Subaru szykuje wprowadzenie na rynek kompaktowego SUV'a, była prezentacja modelu studyjnego Streega na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1995 roku. Jak się później okazało, wygląda Forestera I generacji tylko w niewielkim stopniu odbiega od Streegi. Bryła nadwozia jest praktycznie taka sama, największe różnice to kształt świateł i przedniego grilla.

Warto jeszcze wspomnieć o innym modelu Subaru, który pełnił rolę małego SUVa. W 1996 roku, czyli na krótko przed wprowadzeniem na rynek Forestera, zaprezentowano Imprezę w wersji Gravel Express. Była to wersja skierowana jedynie na rynek japoński. Gravel Express od "zwykłych" Imprez Turbo różnił się powiększonym prześwitem, zewnętrznym "orurowaniem" oraz kołem zapasowym umieszczonym przy tylnej klapie, podobnie jak ma to miejsce w samochodach terenowych.

Przez niektórych Impreza Gravel Express jest uznawana jako ostatnia "przymiarka" do Forestera.

Historia Forestera w wersji europejskiej

Forester I generacji (1997-2002)


Pierwsza generacja Forestera trafiła na rynek europejski w 1997 roku. Oczywiście Forester posiadał cechy charakterystyczne dla większości samochodów Subaru : stały, symetryczny napęd na 4 koła i silnik w układzie przeciwsobnym (boxer) - w przypadku Forestera, we wszystkich generacjach montowano silniki 4 cylindrowe. Nie zapomniano też o takich drobiazgach jak np. szyby bezramkowe w drzwiach. Początkowo dostępny był tylko 2 litrowy silnik wolnossący o mocy 122 KM (od modelu MY'99 jego moc wzrosła do 125 KM). Wkrótce do oferty włączono wersje z 2 litrowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 170 KM - nosiła ona oznaczenie S-Turbo. Obydwie opcje silnikowe były dostępne zarówno z 5 biegową skrzynią manualną, jak i z 4 biegowym automatem. Dodatkowo wersje wolnossące ze skrzynią manualną były wyposażone w reduktor. Konstrukcja Forestera w dużej mierze bazuje na modelu Impreza. Widać to choćby po wnętrzu - deska rozdzielcza jest praktycznie taka sama jak w Imprezie MY98. Również ilość przestrzeni we wnętrzu uwidacznia kompaktowe pochodzenie Forestera. W przypadku układu przeniesienia napędu również zastosowano znane już z innych modeli rozwiązania. Wersje z manualną skrzynią biegów posiadają otwarty przedni dyferencjał, a centralny i tylny wyposażono w blokadę wiskotyczną. W wersja z automatem podział napędu następuje za pośrednictwem elektrycznie sterowanego, mokrego sprzęgła wielopłytkowego, Przedni dyferencjał jest otwarty, a tylny posiada blokadę wiskotyczną. Co ważne wszystkie wersje, wszystkich generacji Forestera wyposażone są w samopoziomujące tylne zawieszenie.

W 2000 roku przeprowadzono lifting Forestera. Największe zmiany widoczne są z przodu i z tyłu samochodu : zmieniono światła i delikatnie przestylizowano zderzaki. Modele wolnossące pozbawiono blokady wiskotycznej w tylnym dyferencjale (była dostępna jako płatna opcja). Od modelu MY01 wersja turbo dysponowała mocą 177 KM.

Forester II generacji (2003-2008)


Pod koniec 2002 roku zaprezentowano Forestera drugiej generacji. Za wygląd nowej konstrukcji odpowiadał grecki stylista Andreas Zapatinas, któremu w bardzo udany sposób udało się połączyć odświeżony design z sylwetką znaną z poprzedniego modelu. Wprowadzono nowe oznaczenia modeli: wersje wolnossące noszą symblol X (2.0 X) , tubodoładowane XT (2.0 XT). We wnętrzu znajdziemy nową deskę rozdzielczą, która jednak zachowała dość prosty styl bez zbędnego polotu, charakterystyczny jak samochodów japońskich. Pod względem ergonomii jest prawie idealnie (może poza umiejscowieniem przycisku spryskiwaczy reflektorów, o który dość łatwo zahaczyć kolanem podczas wsiadania za kierownicę). W układzie przeniesienia napędu nie zaszły żadne rewolucyjne zmiany. Wiskotyczna blokada tylnego dyferencjału wróciła na listę standardowego wyposażenia wersji wolnossących. W roczniku modelowym 2005 do oferty włączono nowy, 2.5 litrowy silnik turbodoładowany o mocy 210 KM, który był dostępny tylko w połączeniu z 5 biegową skrzynią manualną. Zgodnie z nowym wzorem oznaczeń, model ten nazwano 2.5 XT. Patrząc na osiągi tej wersji (0-100km/h w nieco ponad 6 sekund) można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem sportowym a nie poczciwym SUVem. Jak do tej pory, rok 2005 był jedynym, w którym Forester był oferowany w trzech wersjach silnikowych jednocześnie (zapewne zmieni się to niebawem, gdy do gamy oferowanych modeli Forestera MY09 włączona zostanie wersja Diesel).

W 2006 roku przeprowadzono lifting Forestera II generacji. Znacznie zmienił się przedni pas pojazdu, gdzie pojawiły się większe światła ukryte za modnym, przeźroczystym kloszem. W tylnych światłach również zastosowano nowe klosze - kształt świateł pozostał ten sam. Zmodernizowano paletę silników. Z oferty wycofano wersję 2.0 XT. Pod maską wersji wolnossącej znalazła się odnowiona jednostka o mocy 155 KM. Motor w wersji 2.5 XT wzmocniono o 20 KM (w sumie 230 KM) i był on dostępny również z 4 biegową skrzynią automatyczną. Co więcej, Forester 2.5 XT AT posiadał w standardzie układ kontroli trakcji VDC (Vehicle Dynamics Control). Również układ przeniesienia napędu tej wersji różnił się nieco od pozostałych Foresterów: obok sprzegła wielopłytkowego zastosowano centralny dyferencjał, a tylny dyferencjał pozbawiony był blokady wiskotycznej.

Forester III generacji (2009-?)


Na początku 2008 roku zaprezentowano kolejną, trzecią już, generację Forestera. Pod względem stylistyki model ten zrywa z wyglądem znanym poprzednich dwóch generacjach.. Bryła nadwozia nabrała krągłości, przez co auto zbliżyło się wyglądem do głównych konkurentów w swojej klasie: Toyoty RAV4, Mitsubishi Outlandera czy Suzuki Grand Vitary.

Zdania na temat nowego wyglądu są dość podzielone, zwłaszcza wśród fanów marki. We wnętrzu też zaszły zmiany. Kształt deski rozdzielczej zapożyczono z modelu Impreza, co można uznać za zmianę na plus. Zwiększyła się także przestrzeń bagażowa - 450 litrów. W drzwiach pojawiły się ramki szyb, przez co z pewnością poprawiło się wyciszenie wnętrza (jednak ten krok też się nie spodobał fanom Subaru). Standartem we wszystkich wersjach stał się układ kontroli trakcji VDC, oraz hamulce tarczowe przy wszystkich kołach (do tej pory najtańsze wersje wolnossące posiadały bębny na tylnej osi).

Pod maską obyło się bez rewolucji. W wolnossącej jednostce 2 litrowej moc obniżono do 150 KM. Silnik 2.5 Turbo ma moc 230 KM, podobnie jak poprzednik. Warto zaznaczyć, że wersja 2.5 Turbo jest dotępna tylko w kilku krajach europejskich (w tym w Polsce).

Jesienią 2008 roku do oferty dołączył Forester z 4 cylindrowym silnikiem wysokoprężnym, w układzie boxer, znanym już z modeli Legacy i Outback. Nowoczesna jednostka Diesel-Boxer z systemem common-rail dysponuje mocą 147 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 6 biegową skrzynię manualną bez reduktora.

Forester - wersje na rynek amerykański

Forester na rynku amerykańskim pojawił się w 1998 roku. Początkowo dostępna była tylko jedna wersja silnikowa z 2.5 litrową, wolnossącą jednostką o mocy 156 KM i momencie obrotowym 224 Nm. Silnik ten współpracował z 5 biegową skrzynią manualną, bądź z 4 biegowym automatem. Dostępne były trzy wersje wyposażeniowe: najuboższa któa nosiła po prostu nazwę Forester, nieco bogatsza L i bogatsza S. Z czasem wycofano wersję "Forester", a do wersję S można było doposażyć w tzw. "pakiet Premium". W 2003 roku, kiedy zaprezentowano nową generację Forestera wersje wyposażenia przemianowano na X i XS. Dopiero w 2004 roku do oferty włączono drugą wersję silnikową - 2.5 Turbo (2.5 XT) o mocy 210 KM. To właściwie ta sama jednostka napędowa, która weszła do oferty w europejskim Foresterze od roku modelowego 2005, z tą różnicą że na rynku amerykańskim od samego początku była dostępna wersja z automatyczną skrzynią biegów. W 2005 roku wersję XS Premium przemianowano na LL Bean. Od roku modelowego 2007 dostępna była wersja XT Sports, która posiadała zderzaki z wersji STi z rynku japońskiego.

Najważniejsze fakty:

  • Forestery przeznaczone na rynek amerykański są produkowane w Japonii
  • silnikiem bazowym jest jednostka 2.5 N/A w przeciwieństwie do Europy gdzie bazowym silnikiem jest motor 2 litrowy N/A
  • jednostka turbodoładowana pojawiła się na rynku amerykańskim dopiero w roku modelowym 2004 (2.5 XT)
  • gwarancja samochodów z rynku US nie jest respektowana w Europie